Sunday, January 30, 2011

Graduan Menganggur! Salah Siapa?

 

Assalamualaikum, Gambar diatas itu saya ambil dari google. Tadi masa buka facebook ada seorang kawan yang suda lama tidak bertemu dan borak dalam masa 15 minit macam tu lah, kemudian dia menanyakatan pasal kerja. ellang jawab "menganggur" memang betul ellang termasuk dari golongan "Graduan Yang Menganggur" Kenapa boleh menganggur? ellang dah banyak buat permohonan kerja dengan menghantar resume dan sijil diploma dan 1 daripada 10 sahaja yang ada respond kenapa boleh jadi macam begitu? Daripada 9 tadi ellang try lagi hantar permohonan kerja, resume dan sijil SPM. 9 majikan beri respond yang baik "Minggu depan boleh masuk kerja" rata-rata jawapan macam itu lah.

Wah kenapa diploma tak ada respond berbanding SPM? Adakah diploma atau draduan lain dijil sampah? kenapa nak peningkan kepala belajar lepas tu habiskan duit mak bapa tampah dengan duit PTPTN dan hasilnya SAMPAH?

The Star Online melaporkan satu kajian menunjukkan 5 faktor utama graduan menganggur:
1. Kurang latihan industri
2. Lemah Bahasa Inggeris
3. Lemah kemahiran menyelesaikan masalah
4. Suka bertukar kerja (job-hopping)
5. Kurang keyakinan diri


Bagi ellang ini adalah alasan semata-mata. SPM tak ada latihan industri kalau ada pun cuma geografi dan kemahiran hidup kenapa SPM lagi cerah peluang pekerjaan daripada graduan?

ellang ada satu sijil yang mungkin orang lain tak ada iaitu Sijil Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah siap ada cop kementerian Malaysia dan Sijil Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah  JPPS pun tak laku agaknya.

Ada juga mengatakan faktor permintaan gaji terlalu tinggi bagi mereka yang graduan. Macam mana nak minta gaji tinggi, intiview pun tak di panggil oleh majikan. jadi takkan nak guna SPM? Tepuk dada tanya minda.

Ada juga yang cakap faktor pemilihan kerja. Ada ke pilih kerja? kalau kita keluar dengan sijil DTM tak kak kita pergi mohon Pegawai Bank?  atau ini cuma mainan politik? semua yang ellang mohon dengan jurusan yang ellang ambil, tapi kenapa masih belum di terima kerja?

ellang cadangkan bagi majikan, sekirannya anda menolak permohonan graduan untuk berkerja di syarikat anda tolong sertakan dengan alasan yang munasabah.

Nota Kakitangan : baik buka niaga sendiri. Aman hidup.

Artikel yang berkaitan



7 comments:

  1. sy pun tak kerja. Baru je tamat kontrak disember lepas. apa pun, hidup mesti diteruskan :)

    http://bit.ly/mulaniaga

    ReplyDelete
  2. apa yg ellang tulis tu betul sangat..
    cam jadi artis jgk, blaja takat pmr pun klau muka tu dh lawa.. suara xsedap pun leh jd pnyanyi pelakon..
    hehe..

    ReplyDelete
  3. @toyolkiutLepas ni kena buat muka lawa2 lah ek TK.. biar pt kerja bjawatan tinggi :d

    ReplyDelete
  4. sekarang banyak organisasi cakap graduan baru tak pandai buat kerja. ada terlintas di fikiran tak?... macam mana you buat kerja (apa u buat & apa yg u tak buat) dan bagaimana keputusan Grade yg u dapat? Sekarang banyak IPTA & IPTS yang beri markah bonus/percuma kepada pelajar supaya Grade pelajar nampak cantik/tinggi. Ini fakta. Saya amat perihatin, tapi tak tau mana nak bawa isu ini. Kalau tak ada pihak yang STOP budaya 'markah percuma' untuk pelajar ini, makin ramai lah rakyak Malaysia yang tak pandai buat kerja (blh dapat kerja sebab keluarga dia kenal 'orang penting' tapi mungkin tak boleh buat kerja tersebut sbb kurang kepandaian).

    ReplyDelete

 
© Copyright and Design by ellang
..:| Hak cipta terpelihara oleh http://ellangdesign.blogspot.com |:..