Sunday, February 13, 2011

Jom Belajar Progaming


Assalamualaikum, korang semua sihat tak? harap-harap sihat lah ye, entry hari ini adalah berkenaan programing, korang mesti sudah biasa dengar kan? ha yang korang selalu buat widget-widget dekat sidebar blog itu namanya script java dan html, dia orang ni adik beradik dengan programing. (huik boleh jadi cekgu tak?)

Okey hari ini kita nak belajar tentang OOP, ha mungking ramai yang belum tahu atau terkeliru dengan apa itu OOP. Okey OOP ni maksudnya pengatucaraan yang sama seperti yang maksud saya C/CC+ dan java dekat atas tadi tu.

Okey daripada program ini kita boleh buat jam, buat aplikasi permainan kanak-kana dan banyak lagi, best tahu belajar programing ni, Ramai yang tanya saya ni grafik designer ker? eh tak lah, cuma ada asas-asas multimedia macam photoshop, photoscape dan lain-lain yew. Saya lebih kepada programing daripada design, setakat ini saya sudah menghasilkan program penempahan tiket bas di terminal kota kinabalu, program milti lavel marketing dan beberapa lagi.

Okey kembali kepada topik tadi, kalau kita nak buat susuatu aplikasi jangan terlalu ikut teori sebenar sebab benda ini senang sangat, apa yang perlu cuma kita pikir secara logik. Sebagai contoh kita nak buat goreng pisang, jadi kita kena ada pisang, tepung, minyak dan macam mana nak goreng? mesti ada kuali dan gas kan? betul tak? macam itu juga lah programing ni.

Okey kita teruskan pembelajaran pertama mengenal objek dalam OOP.

jiranA = new object ();

oh ya sebelum itu, untuk buat sesuatu program kita kena buat dalam bahasa inggeris ok, sebab software tidak detec bahasa melayu. tapi jangan risau senang je.

Di atas itu kita ambil conth sebagai objek, dan kita tambahkan sedikit properti dalam objek tadi.

jiranA.name = "ahmad" ;
jiranA.umur = 29;

so nanti dia akan jadi jiaran A mana dia ahmad dan berumur 29 tahun. kihkihkih, senang kan, macam makan aiskrim. okey kita panjang kan sikit kita punya program.


jiranA.name = "ahmad" ;

jiranA.umur = 29;

jiranB = new object () ;
jiranB = "ellang"
jirangB.umur = 23 ;
jiranB.kegemaran = "aiskrim" ;

dan dia akan keluar dua subjec seperti :-

ahman berjiran dengan ellang, umur ahmad 29 manakala ellang umur 23 dan ellang menggemarkan aiskrim.

ahmad tak ada kegemaran tau sebab kita tak tulis dalam program kita.

okey sampai sini je dulu pembelajaran kita, panjang umur nanti saya ajar yang ladi advance okey. Jangan pening-pening tau..

see u latter :)

Artikel yang berkaitan



5 comments:

  1. nengokkan tajukpun dah pening..hahaha...belum berkira2 nak ikut lagi tu...

    ReplyDelete
  2. @Nor Moscowhehe ade lak mcm tu.. belajar sikit2 lama2 jadi bukit huhu...

    ReplyDelete
  3. oh,pendek je lesson today.tp xpe,dh phm.truskan ye pasni...ngeh3

    p/s: rase cam tgh blaja equation math.hoho

    ReplyDelete
  4. ala..
    br nk fokus, tamat dh cikgu ellang..
    menarik jg ni..

    ReplyDelete
  5. saya teringin nak jadi progrmer xp bnyak org x bagi susah kata diorang -.-

    ReplyDelete

 
© Copyright and Design by ellang
..:| Hak cipta terpelihara oleh http://ellangdesign.blogspot.com |:..