Laman UtamaLatar Belakang ellangTepah Header

Sunday, December 26, 2010

Statistik Miskin Sabah 24% Dari Jumlah Penduduk Sabah


STATISTIK kemiskinan Sabah sebelum/feb 2008 “election” ialah 23% dan selepas itu meningkat 24% dan penduduk Sabah disekitar 3.1 juta, tetapi ada laporan melalui surat akhabar lokal disekitar 4.0 juta.

Penang 5% dan yang lain disekitar yang sama dan jelas Sabah paling teruk di Malaysia dan kalau Sabah kelihatannya 24%, lalu berapa selanjutnya yang akan datang selepas harga minyak naik?

Dengan harga minyak, gula(susah dapat), garam, beras dan lain-lain keperluan yang semakin mahal dan gaji tidak berganjak di tangga asal, maka apa akan terjadi selanjutnya?

Apakah kemiskinan ini bakal tidak mencapai 30-50%, dan bukankah akan menyulitkan keadaan kita di Sabah, apa lagi peluang pekerjaan amat berkurangan dan kita kena fikir hal ini dan tentunya kerajaan diharap terus bertindak secepatnya sebelum kita jadi parah dan miskin papa kedana.

Forum-forum jugak mengatakan bahawa orang sabah malas berkerja. Betul ke? tapi bagi pendapat KucingMalas sendiri, memang rakyat sabah malas hendak berkerja mungkin disebabkan pemikiran bahawa negeri di bawah bayu ini tempat kelahiran mereka sendiri, ada sesetengah rakyat yang mengharapkan bantuan dan sabsidi dari kerajaan. mejoritinya pekerjaan di monopoli oleh warga asing. Ini lah yang di katakan "menjadi kuli di negeri sendiri"

***
Nota Kaki : HuHu nasib baik saya rajin, nick name jew malas tapi rajin ni.

Artikel yang berkaitan



0 comments:

Post a Comment

Fromspring.me
 
© Copyright and Design by ellang
..:| Hak cipta terpelihara oleh http://ellangdesign.blogspot.com |:..