Saturday, December 18, 2010

Pantang Larang Bugis


Assalamualaikum buat semua warga blog. entry hari ini mahu tulis sedikit pantang larang kaum bugis, kalau dulu saya pergi semenanjung di negeri johor paling banyak kaum bugis tapi sayang seribu kali sayang pertuturan dalam bahasa bugis sudah tenggelam di makan zaman. Kaum bugis kalau di semenanjung di kategorikan sebagai bangsa melayu tetapi lain di sabah serawak kaum bugis tetap di ketegorikan sebagai kaum bugis (semua tu politik).



Sebenarnya terdapat banyak lagi pangtang larang bugis, cuma yang saya tulis di bawah ini yang kerap di gunakan oleh kaum bugis sehinggalah ke hari ini.


1. Anak peremuan di larang menyanyi di dapur, nanti lambat kawin. (yew ker lambat kawin??)
Penenrangan : Sebenarnya mak takut kalau anak perempuannya menyanyi di dapur nanti nasi hangus sebab asyik menyanyi je HeHeHe.

2. Tidak boleh duduk atas bantal nanti buntut berbisul.
Penenrangan : Ini lagi lawak HeHeHe.. Sebenarnya bukan sebab bisu tapi kan tak elok tempat kepala letak buntut.

3. Jangan potong kuku malam nanti tak boleh jadi kaya.
Penerangan : Sebenarnya takut terkena kulit bila potong kuku malam. Potong lah masa siang kan terang.

4. Jangan tider bila waktu magrib nanti jadi gila.
Penenrangan : Ini betul ke tak? HeHeHe.. Sebenarnya bukan sebab gila tapi dia orang suruh kita pergi solat magrib lagi satu waktu magrib tak elok tidur sebab waktu syaitan keluar.

5. Masa makan jangan pindah tempat nanti khawin 4 kali.
Penenrangan : Sebenarnya tak elok masa makan kita pindah-pindah tempat, tak sopan.

6. Jangan bercakap masa makan nanti mulut bau busuk.
Penerangan : lah kalau tak berus gigi memang lah mulut busuk (Dasar pengotor HuHu) buka sebab busuk lah tapi kan tak sopan tuh makan sambir bercakap. (Ha lepas makan cakap lah puas-puas tak ada pantangnya)

7. Jangan minum berdiri nanti *tut* [Sencer] panjang (kalau lelaki) lebar (kalau perempuan)
Penerangan : Sebenarnya bukan sebab bagi panjang ke bagi lebar ke tapi tak elok jugak orang nampak bila minum berdiri lagi-lagi bila di depan s'bok (peti sejuk)

8. Jangan tidur melentang (bagi perembuan) jangan tidur tiarap (bagi lelaki) nanti mak kita cepat meninggal.
Penerangan : tak deh la buka sebab mak kita cepat meninggal semua tuh dari ajal tapi sebab nanti kita bersetubuh dengan syaitan kan tak elok tuh.

9. Jangan makan kicap banyak sangat nanti anak kita jadi hitam.
Penerangan : Kicap mengandungi bahan yang tidak baik untuk kesihatan bila kerap di makan terlalu banyak.

10. Jangan tolak dagu nanti rezeki kita susah nak datang.
Penenrangan : Saya pun tak pasti ini betul ke tak. HuHu

Sebarang penanbahan boleh tinggalkan komen di bawa.

*****
Nota Kaki : s'bok = Peti sejuk. Pantang = Pimmali (dalam bahasa bugis)

Artikel yang berkaitan



6 comments:

  1. lebih kurang cam org melayu jugak eh pantang dye...hehe...tapi sonok kan taw pasal pantang larang...kadang2 tuh lawak...itu sume kiasan....org dulu2 kan kreatif...

    ReplyDelete
  2. @tieha ismail Lebih kurang melayu jugak kan? tapi adasesetengah pantang larang mcm dah x masuk akal hehe.. lagi2 zaman sekarang zaman teknologi.. budak2 sekarang langgar jew.. peduli apa HeHeHe..

    ReplyDelete
  3. beta keturunan bugis uh..daeng chelak xsilap mngikut cite parents..hahaha..

    ehem, kalw cmtu kene mnum air soya ni nk kasi anak putih2..kan kan?hahaa

    ReplyDelete
  4. @King Of Single Soya?? hehe boleh kot.. maknanya mak sya dulu minum soya la kn sbb tu sya putih HeHeHe [Part meroyan]

    ReplyDelete
  5. beta single la jadi king of single uh..haha ade single society sndiri ;)

    mau join ke?
    kehkeh

    alaa...mane r taw mak kucing malas maen cat wane putih byak sgt...

    ReplyDelete
  6. @King Of Singlemau3x.. HeHe.. ade lak kucing main cat.. nak tanya sikit lah awak dok mane ek? :d

    ReplyDelete

 
© Copyright and Design by ellang
..:| Hak cipta terpelihara oleh http://ellangdesign.blogspot.com |:..