Laman UtamaLatar Belakang ellangTepah Header

Saturday, October 30, 2010

Tips membeli telepon

Dunia ni semakin hari semakin canggih apalagi teknologi?? perh!! canggih tahap drakula kelaparan la beb. Disini saya nak kongsi sikit tentang telepon. saya tulis ni untuk panduan kita sahaja tiada kena mengena nak jatuh kan mana-mana pihak secara langsung mahupun tidak. korang mesti pernah terfikin nak beli telepon baru kan?? tapi takut terberi salah. maksud saya di sini bukan original lah. kalau di tengok dari mata kasar sekarang telepon china ni betul-betul macam original pengeluar dia pun makin cun lah bilang orang putih emazing!!! malam semalam kawan saya ada datang ke rumah tujuan untuk satting kan internet free, dia baru beli telepon nokia N95. Saya pun belek-belek lah software memang humppp mati-mati kawan saya ni kena tipu oleh penjual tu rupanya dia beli tepon brend china menyesal tak sudah lah dia dia nak kembalikan pun dalam resit dah tertulis "sila semak prodak anda, barang yang telah di bawa keluar dari kedai ini tidak dapat di kembalikan" kesian kawan saya. jadi mulai hari ini siapa-siapa yang nak beli tepon tu chek la baik-baik. ini antara perbezaan telepon original atau tiruan.

1- Harga: Biasanya harga telepon ori mahal berbanding tiruan. Harga murah sampai hilang akak lah kalau di pikir-pikir, harga down sampai 70% dari harga yang ori.

2-Bentuk 100% sama: Sebagai pengguna yang bijak korang kena tau serba sedikit tentang tepon yang nak dibeli tu, apa aplikasinya, bentuknya, color henpon tu. Surf website pengeluarnya, Sekarang teknologi canggih beb bentuk luaran memang sama tapi tengok isi dalamannya. Kalau nokia ori dia guna symbian dan chiana semuanya Java.

3-Perhatikan Jenama telepon: Masa beli cuba perhatikan tulisan pada henpon @ kotak, selalunya klon ni dia tiru sejibik macam yang ori, tapi ada kes macam dulu Nokia jadi NOKLA, Sony Erricsson jadi SCNY ERICSSON/Suny Ericssom, Blackberry jadi Blueberry (tektik pengeluar tu hahaha)

4-Dual sim & TV: Ini lagi lawak ada tv beb, 2 sim kad lagi haha tepon klon memang dicipta sebegini untuk menambah tarikan kepada pembeli, padahal bukan best sangat pon feature tu, kalau MEMANG nak beli yang klon silakan, tapi kalau nak yang original, wifi mungkin ada tapi TIDAK untuk TV dan support dwi sim kad, jarang henpon Ori ada TV+ Dual Sim. lagi 1 hempon cina ada tilis wifi tapi bukan boleh guna pun.

5-Waranti: Kenali pengedar sah jenama tepon terkemuka, Nokia pengedar sahnya ialah Zitron dan Avaxx, Sony Ericsson= Midland & Thorus, Samsung= FMG, henpon AP (Approve Permit) set selalunya ada warranty dari kedai itu sendiri dan dari kilang. banyakkan search kat goole yang pasal pengedar ni.

6-Semak kod imei: 1. Tekan *#06# dan tekan dial - nombor siri atau IMEI akan terpapar di skrin
telefon tu
A. Sila lihat pada nombor siri atau IMEI tepon, fokus pada nombor
digit 7 dan 8.
Contoh
958061016411753
Sila lihat handphone tu sekarang pada no digit 7 dan 8
01 - bukan made in china
02 - made in china
03 - bukan made in china

7-Kes yang pernah berlaku:

a) 01 tu bukan made in china and bukan dari kilang asal company phone
tersebut, kira kualiti dia up la dari made in china.

b) bro..... ni berita terbaru... td kwn kopek dia punya sirim.... made by
nokia tp slps buat *#06# no yg kuar = 353504029093758
kenapa ya made in china?

c) Kadang2 jangan percaya sgt dgn cop2 ni..made in nokia mne2 factory
boleh tiru dan phone china ni slalunye ringan

d) Tak kira la brand apa pun, kalau diSUB kan ke kilang china, tetap
ori gak.. tapi kalau macam nokia, banyak negara yang buat padahal
negara asalnya Finland..lagipun, phone china dan ori punya ada beza..
Bentuknya sama tapi fungsi lain.. 80% nokia pakai system symbian and
yang china smuanya java..

e) Kebanyakan handset original (SE, Nokia, HTC dan sebagainya) sekarang
memang dibuat di China.


Jadi semoga artikel ini dapat memberi kita sedikit sebanyak pengetahuan tentang telepon. Jangan sampai kita tertipu baru sedar macam kata orang tua-tua dulu "sediakan payung sebelum hujan"

Artikel yang berkaitan



0 comments:

Post a Comment

Fromspring.me
 
© Copyright and Design by ellang
..:| Hak cipta terpelihara oleh http://ellangdesign.blogspot.com |:..